Positief denken kun je leren

Wanneer je ineens een ingrijpend gebeurtenis overkomt, staat je wereld vaak in een keer stil.

Je bent in een keer de grip op je leven kwijt en voelt de grond onder je voeten wegzakken. Je wordt overspoeld met heftige emoties zoals angst of verdriet en je denkt, waarom overkomt mij dit nou?

De afgelopen vijf jaar heb ik zelf ook te maken gehad met een aantal ingrijpende gebeurtenissen zoals het verlies van dierbaren en een ernstige ziekte. Een voor een heftig en ingrijpend voor zowel mij persoonlijk als ook mijn gezin. Ik had het ene gebeurtenis nog niet eens verwerkt en het volgende overkwam mij al.

Ik weet nog precies hoe ik mij toen voelde. Samen met mijn man zat ik met een kopje thee in de hand op de bank en vroeg mij af wat ik nou moest doen.

Ik voelde mij zo machteloos misschien herken jij dit gevoel ook wel.  

Je hebt hier niet om gevraagd en toch overkomt het je.

En, wat doe je dan? Ik probeerde mijn situatie te relativeren en zei tegen mijzelf:

“Dat is het leven.”

“Ieder huisje heeft een kruisje”

“Of er zijn wel meer mensen die hiermee te maken hebben”

En ook mijn omgeving reageerde met goedbedoelde en meelevende opmerkingen zoals: “Het zit jou ook niet mee” of “Je hebt nu wel heel veel op je bordje”. Dit herken jij vast ook uit jouw omgeving.

Hebben deze goedbedoelde opmerkingen mij geholpen om door de afgelopen jaren heen te komen, denk je?

Ja en nee.

Als ik nu terug kijk, weet ik, dat ik door het delen van mijn problemen en gevoelens mij best kwetsbaar heb opgesteld waardoor ik veel begrip van mijn omgeving heb ontvangen.

Het delen van problemen lucht altijd op. Maar aan de andere kant had ik ook het gevoel dat ik mij moest verantwoorden voor mijn situatie.

Ook heb ik in die tijd veel verhalen en ongevraagde adviezen gehoord waardoor ik mij niet altijd begrepen voelde. Misschien heb jij die ervaring ook gemaakt.
Mijn conclusie is dat ik nu selectiever ben geworden met wie ik wel en niet mijn problemen en gevoelens deel.

Inmiddels weet ik dat ik mij helemaal niet hoef te verantwoorden voor alles en iedereen. Ook ik heb dit moeten leren en graag vertel ik jou in dit blog, hoe ik dit heb gedaan. Ik heb de veerkracht van mijn gedachten ontdekt. Misschien vraag jij je nu af wat bedoel je daar nou mee?

Naast een aantal tips en handvatten heeft mij vooral een stukje informatie over de functie en het werken van onze brein geholpen om grip op mijn gedachten te krijgen.

Wist je dat ons brein vanuit het oerinstinct om te overleven automatisch op het  negatieve focust? Vroeger was het noodzakelijk om gevaar zo vroeg mogelijk te herkennen om de kans op overleven zo groot mogelijk te maken. De intentie van je negatieve gedachten is dus eigenlijk positief.

Tegenwoordig ziet ons leven er natuurlijk heel anders uit maar ons brein werkt nog hetzelfde. Je brein focust makkelijker op die dingen in je leven die misgaan om je te beschermen en te overleven.  Je gedachten hebben ook invloed op je emotie en je gevoel en dit werkt net zo andersom. Je gevoel en emotie heeft invloed op je gedachten.

Kort geschetst ziet het er dan zo uit:

Hoe negatiever je denkt, hoe groter je angst is, hoe voorzichtiger je bent en hoe groter je kans om te overleven.

Wanneer je vervelende dingen overkomen voel je de emoties misschien steeds heftiger in je hele lijf.

Je voelt je bijvoorbeeld heel verdrietig. Vanuit deze heftige emotie kunnen sommige mensen  vaak niet meer helder denken. Omdat het brein makkelijk focust op het negatieve, ontstaan de negatieve gedachten en zonder dat je het in de gaten hebt, praat jij jezelf steeds meer in de put. Verslagen door de machteloosheid wil je dan misschien het liefst alleen maar thuis met de gordijnen dicht op de bank of in bed blijven. Sommige mensen belanden dan geheel onbewust in de rol van het slachtoffer.

Wil je hier weer uitkomen, is het belangrijk dat je deze negatieve cirkel doorbreekt.  

Dit doe je door je überhaupt eerst bewust te worden van je eigen negatieve gedachten en het besluit nemen om deze gedachten te veranderen.

Er zijn verschillende  mogelijkheden om dit te doen.

Op korte termijn kun je focussen op je emotie en gevoel door bijvoorbeeld afleiding te zoeken, je zinnen te verzetten.

Dingen te doen waar je blij van wordt. Dit vermindert even de intensiviteit van je emotie en gevoel.

Uit mijn eigen ervaring weet ik, dat dit voor even heel fijn voelt omdat ik mij voor dat moment weer even blij voel, maar op lange termijn, helpt het niet omdat de oorzaak van de emotie en gedachten er nog steeds is.

Door de focus op het oplossen van het probleem te leggen, kies je misschien niet de makkelijkste weg maar neem je de verantwoordelijkheid om iets te doen en niet te blijven hangen in de negativiteit.

Juist nu is het belangrijk om in actie te komen, iets te doen.

Ook al is je probleem op dit moment nog niet oplosbaar, stel je dan eens de vraag:

“Wat kan ik op dit moment wel doen?” In plaats van in problemen, denk je op deze manier in mogelijkheden.

Zo doorbreek je het vervelende gevoel van machteloos toe kijken en leg je de focus op actie en het oplossen van de oorzaak.

Neem hierin kleine, haalbare stappen en leg de lat vooral niet te hoog. Anders is het misschien voor je brein te moeilijk te overzien. Maar met kleine stappen maak je meer kans op een positief resultaat.

Extra tip:
Sta vooral ook stil bij de momenten dat je je beter voelt.

Door je van deze mooie momenten bewust te zijn, train je je brein om op positieve dingen te focussen.

Een manier om dit te doen is het bijhouden van een dankbaarheidsboekje. Koop een mooi schriftje en een mooie pen en  schrijf elke dag drie dingen of momenten op waarvoor jij dankbaar ben of blij van wordt.

Dit zijn vaak juist kleine dingen zoals een fijne wandeling, de zon die schijnt, een grappig bericht waarom je moest lachen, een knuffel van een vriend, enz.

Wil jij nog meer tips ontvangen over hoe je je brein kan trainen om positief te denken, vraag dan via onderstaande link mijn weggever aan.

weggever